Köksträdgårdens historia

Observera att bilderna endast får användas i anslutning till redationell text om den aktuella boken och att omslagsbilderna inte får beskäras. Fotografens namn ska alltid anges vid publicering.

Samtliga foto: © Björn Hansson.

För att spara ned en bild:

Klicka på bilden för att få upp en stor version. Högerklicka (eller ctrl-klicka på Mac) i den stora bilden och välj "Spara bild som" från menyn. Välj var du vill spara ner bilden på din dator.

Omslagsbild

Läckö

Haverrot

Villandry

Fjällkvanne

Pallkrageodling

Viktoriansk redskapsbod

Blekning av kardon

Samtliga foto: © Björn Hansson.

Linnés Råshult

Humlestörar, Fredriksdal

Heligan

Pressinfo / baksidestext:

Köksträdgårdens historia är mångtusenårig och rymmer allt från kålgårdar och klosterträdgårdar till praktfulla barockanläggningar, viktorianska odlingsorgier och nutida cityodlingar i pallkrage. Boken speglar den färgstarka mångfalden liksom äldre odlingstekniker och inte minst sort­rikedomen av köksväxter. Varje kapitel avslutas med ­omfattande växtlistor över epokens odlade grönsaker, frukter, bär och kryddor.

Köksträdgårdens historia innehåller rikligt med foton och ritningar och är en historisk kunskapskälla och idéhandbok för nutida odlare av köks­växter i stor eller liten skala, på fönsterbrädan, balkongen eller i trädgården. Detta är den tredje reviderade och utökade upplagan, den första utkom 2002.

Marie Hansson är en av våra mest lästa trädgårdsförfattare, Björn Hansson är en av våra främsta växt- och trädgårdsfotografer. Tillsammans har de gett ut nio trädgårdsböcker. De tilldelades tidningen Allt om Trädgårds Stora Pris 2011.

Babel Förlag

Vittskövlegatan 15 B